Etkinliğin Amacı
Günümüzde bireylere bilim ve teknoloji tabanlı bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılmasında başat rol oynayan fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji ve sınıf eğitimi öğretmenlerin eğitim, kariyer ve istihdam sac ayaklarında sanal/hibrit laboratuvarda disiplinler arası entegrasyon (dijital öğrenme platformaları, sanal robot otonomileri ile çalışan sanal laboratuvar ortamları, STEM vb. ) odaklı yetiştirilmesi kritik bir rol oynamaktadır. Bu kapsamda fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji ve sınıf eğitimleri dijitalleşme ve mühendislik entegrasyonu doğrultusunda yeniden yapılandırılmakta; dahası bilim eğitimi ile teknoloji ara yüzeylerindeki kesitlerin iç içe geçtiği modern eğitim sistemlerinde programlama, üretim, tasarım odaklı “nasıl yapılır”ın bilgisine (know how, know to/why) odaklanan yenilikçi bir yaklaşım benimsenmektedir. Bu yaklaşım, sanal laboratuvarları ve programlama becerilerinin öğrenme sürecine dâhil edilmesini içermektedir. Bu entegrasyon, öğrencilere teknolojiyle doğrudan ve uygulamalı bir şekilde etkileşim kurma anlamında önemlidir.
Bu projede fen bilgisi eğitimi, fizik eğitimi, kimya eğitimi, biyoloji eğitimi ve sınıf eğitimi alanında lisansüstü eğitim gören öğrencilerin akademik, mesleki ve dijital yetkinlikler odağında sanal laboratuvar öğretim tasarımı geliştirme kapasitelerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu temel amaç doğrultusunda projede aşağıdaki temel hedeflere ulaşılması planlanmaktadır:
Katılımcıların gerçek/sanal/hibrit laboratuvar uygulamaları sürecinde karşılaşabilecek sorunların çözümüne yönelik karşılaştırmalı bilgi ve beceriler edinmeleri,
• Lisansüstü Öğrencilerin dijital öğrenme ortamlarını/araçlarını kullanarak fen bilimlerinde sanal laboratuvar öğretim tasarımı geliştirebilmeleri ve fen bilimleri alan eğitimi uygulama/araştırmalarına entegre edebilme yeterlilikleri kazanmaları,
• Lisansüstü katılımcıların dijital öğrenme ortamları ve sanal laboratuvar uygulamalarında akademik, mesleki ve dijital becerilere ilişkin kapasitelerinin bütünleştirme/entegrasyon odağında geliştirilmesi,
• Etkinlik kazanımlarını lisansüstü eğitim ve araştırma, Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde katma değere dönüştürülmesi,
• Öğretmen eğitimine yönelik ilköğretim, ortaöğretim ve öğretmen eğitimi odağında fen bilimleri derslerinde kullanılmak üzere bilimsel etkinlikler tasarlama, uygulama, değerlendirme bilgi ve becerilerini kazanmaları hedeflenmektedir.
Etkinliğin Kapsamı
Etkinlik kapsamında katılımcılara fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji ve sınıf eğitimi alanında lisansüstü öğrencisi öğretmen eğitiminde sanal laboratuvar uygulamalarına yönelik kuram ve uygulamayı bütünleştirici eğitimler verilerek akabinde izleme çalışmaları ile proje tabanlı ürünlere dönüştürmeleri hedeflenmiştir. Yapılan eğitimler sonunda lisansüstü katılımcılarda dijital öğrenme ortamlarına yönelik eğitim ve araştırma faaliyetlerinde kariyer geliştirme ve izleme planının sunulması planlanmaktadır. Etkinliklerin çerçeve planlarının hazırlanmasında Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji ve sınıf eğitimi dersleri k12 becerilerine, 21. yy dijital becerileri ve Türkiye Yükseköğretim Yeterlikler Çerçevesi’nin fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji ve sınıf eğitimi alanlarına özgü yetkinliklere yönelik yapılması hedeflenmiştir. Etkinliğin amaç ve kapsamı yönüyle fen bilimleri, fizik, kimya, biyoloji ve sınıf eğitiminde laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan akademik, mesleki ve dijital problemlere yenilikçi çözümler geliştirmede gerçek/sanal/hibrit laboratuvar ortamlarına yönelik kuramsal çerçeve, öğretmen eğitiminde tarihsel gelişim ve meta sentez yönelimlerinin yanı sıra temel programlama dilleri, bilgi işlemsel düşünme, yapay zekâ, veri bilimi, görüntü işleme, sanal-artırılmış gerçeklik vb. yenilikçi teknolojilerle fen bilimleri eğitiminde sanal laboratuvar öğretim tasarımı araştırma ve geliştirmeye yönelik atölye etkinlikleri merkezi rol oynamaktadır. Bu doğrultuda tasarlanan sanal laboratuvar atölyelerinde Phyton, OLABS, Algodoo, PhET, yapay zekâ, nesne ambarı, sanal gerçeklik ortamları, sanal müze vb. yenilikçi teknolojilere dayalı dijital öğrenme platformlar ile fen bilimlerine yönelik değişkenler, bilimsel görev tanımlı algoritmalar, kodlama-sensör uygulamaları, kontrollü bilimsel deney tasarımı etkinlik kapsamında bütünleştirilerek akademik, mesleki, dijital eksendeki bilgi, beceri ve yetkinlikler fen bilimleri eğitimine entegre edilmiştir.
Görüş, istek ve değerlendirmelerinizi bize iletin.